Even voorstellen

Karin_small2Karin van Sabben is de initiatiefnemer van Kadanst.  Zij is geregistreerd creatief therapeute dans, afgestudeerd aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Karin heeft  meer dan 15 jaar werkervaring met kinderen, heeft in de kinderopvang gewerkt, doet dans- en bewegingsprojecten met kinderen en geeft workshops en lezingen. Ze heeft jarenlange danservaring en volgt nog steeds regelmatig met veel plezier workshops en lessen om zich te blijven ontwikkelen.

Sinds 200 werkt zij als dans- en bewegingstherapeute in de jeugdhulpverlening. Zij heeft zich gespecialiseerd in hechtingsproblematiek, traumaverwerking, en rauw- en verlieservaringen. Hiernaast neemt zij deel aan het kennisnetwerk affectregulerende vaktherapie en het kennisnetwerk vluchtelingen en statushouders vanuit de FVB.

Hiervoor heeft zij diverse opleidingen gevolgd, zodat er op deskundige wijze aangesloten kan worden bij de problemen die ervaren worden. Hieronder vallen onder andere:

  • EMDR opleiding master practitioner (BIVT)
  • Klinische Psychologie – Theorieën en psychopathologie (Open Universiteit)
  • Klinische Psychologie- Diagnostiek en therapie (Open Universiteit)
  • Horizon methodiek (seksueel misbruik en/of huiselijk geweld) (LOKV)
  • Stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen (Arianne Struik)

Ook heeft zij veel ervaring in het werken met kinderen met de diagnose ADHD en als therapeute in het speciaal onderwijs. Naast haar werkzaamheden als therapeute heeft zij Kadanst opgericht, de praktijk voor kind en gezin. Zij is werkzaam in Breda en omgeving.

Haar passie is het werken met kinderen en hun ouders of verzorgers. Het doel van Kadanst is om kinderen en hun ouders te laten ervaren hoe je op een leuke, inspirerende manier met dans en beweging samen bezig kunt zijn, hoe dit je leven kan verrijken door je denken (hoofd), voelen en wat je doet (handelen) in verbinding te laten zijn en jouw band met de ander te verstevigen en verdiepen.


Team Kadanst


Team Kadanst bestaat verder uit:


Behandelaren


– Nicole van Amerongen psychotherapeut:

Nicole heeft de opleiding psychologie gedaan aan universiteit in Leiden en behaalde haar doctoraal klinische en gezondheidspsychologie in 2005. In 2011 rondde ze bij RINO Utrecht haar post-doctorale opleiding tot psychotherapeut af. Hierna volgde ze de EMDR opleiding bij de Vereniging EMDR Nederland.

De clientgerichte psychotherapie spreekt haar het meeste aan als psycho-therapeutische stroming. Deze stroming is gericht op de persoon en niet enkel op symptomen of klachten. De onvoorwaardelijke positieve aandacht, empathie en oprechtheid staan in deze stroming centraal.

In de afgelopen jaren heeft ze gewerkt in de kinder- en jeugd GGZ en in de volwassen GGZ. Ze heeft veel ervaring opgedaan in het behandelen stemmingsklachten, angst, trauma, eetstoornissen en een bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling. Hiervoor maakt ze gebruik van verschillende behandeltechnieken zoals cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, EMDR, mindfullness en schemagerichte therapie maar ook meer inzichtgevende therapie.

Omdat iedereen anders is, kijkt ze graag samen met de cliënt en/of ouders naar de methode die het beste aansluit bij hem/haar. Ze probeert in de behandelingen zoveel mogelijk aan te sluiten bij de vraag van de cliënt en gaat samen pad om cliënt zichzelf verder te laten ontplooien zodat deze meer in hun kracht komen te staan.

Binnen de praktijk is Nicole ook betrokken als regie en hoofdbehandelaar.

Marie – Louise de Bakker, systeem therapeutisch werker:

Marie – Louise is ruim 20 jaar werkzaam in de jeugdhulpverlening. Oorspronkelijk als activiteitenbegeleider, later als ambulant hulpverlener en systemisch werker. Binnen een jeugdzorginstelling in Breda heeft zij bij verschillende hulpvormen gewerkt, zoals jongerenhulpverlener bij minderjarige vluchtelingen, leefgroepen, kamertraining, de tienermoeder woonvorm en de psychiatrie. Daarnaast werkte ze als oudergezinsbegeleider binnen het Medisch Kinderdag Verblijf, Naschoolse Dagbehandeling, gesloten en open leefgroepen, ambulante begeleiding, psychiatrie en pleegzorg.

Haar hart ligt bij jeugdigen en diens ouders. Ouderschap is iets bijzonders. Het is boeiend en levert rijke ervaringen op. Toch kan het gebeuren dat er tussen ouder(s) en kind(eren) op sommige momenten niet zo lekker loopt, om welke reden dan ook.

Als systemisch werker kijkt Marie-Louise met alle gezinsleden naar de hele situatie. Ze staat stil bij welke betekenis ieder geeft aan datgene wat er gebeurt. Van daaruit wordt er gekeken naar veranderwensen en hoe dit met elkaar aan te pakken. Binnen Kadanst maakt Marie-Louise samen met de ouders “een vertaalslag” van datgene wat er in therapie gebeurt naar de situatie thuis. Ook kan ze ouders helpen antwoord te geven op vragen als: ”Wat heeft mijn kind met dit rugzakje nodig om thuis ook lekker in zijn/haar vel te zitten?”

– Anne Pijnenburg,  beeldend therapeut:

Met veel enthousiasme en hart voor haar werk is Anne als beeldend therapeut werkzaam bij Kadanst. Ze is geregistreerd beeldend therapeut en in 2018 afgestudeerd aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

Zij heeft zelf ondervonden hoe diepgaand de werking van vaktherapie is. Met name het verbindende en non-verbale aspect spreken haar enorm aan. Dit heeft Anne geïnspireerd om mensen te begeleiden door middel van beeldende therapie.

Anne zorgt op een veilige en speelse manier voor een vertrouwensband. Dit zorgt voor het voelen van erkenning, wat nodig is om tot veranderingsprocessen te kunnen komen.

– Margo van Beek, Orthopedagoog generalist

Margo van Beek is werkzaam als regiebehandelaar binnen Kadanst en is geregistreerd als orthopedagoog – generalist. Zij heeft verschillende opleidingen gevolgd (Sociaal Pedagogisch Werk, Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Leraren opleiding pedagogiek, Pedagogische Wetenschappen) en daarnaast verschillende trainingen afgerond.

Margo heeft als gedragswetenschapper ervaring opgedaan op verschillende plekken waaronder bij Juzt (voorheen Tender), Bureau Jeugdzorg en Stichting Jeugdteams ZHZ. Al jaren werkt zij met veel passie met kinderen en gezinssystemen. Samen met ouders, kinderen en belangrijke betrokkenen van het gezin gaat zij op zoek naar de gewenste verandering. Door te zien wat goed gaat, wat werkt (en wat niet) ontstaat er opnieuw ruimte voor verbinding. Naast het bieden van ondersteuning op het gebied van opvoeden en/of opgroeien heeft Margo affiniteit met systemisch werken en met echtscheidingsproblematiek. Door diverse trainingen op het gebied van onder andere cognitieve gedragstherapie, rouw, trauma, hechting, ASS, EMDR weet zij goed aan te sluiten bij de diversiteit van kinderen, jeugdigen en ouders.

Motto’s die bij Margo passen zijn: het willen verbeteren van de ontwikkeling of het welzijn van de cliënt en bijdragen aan blijvende verbetering en herstel van het normale leven. Daarbij vindt ze het belangrijk om zichzelf niet alleen te richten op de individuele cliënt, maar ook om de relatie met alle medeopvoeders, thuis en school met elkaar te verbinden.

Elk gezin heeft zijn eigen verhaal, elke relatie kan onderdeel zijn van het probleem óf juist de oplossing en samen staan we sterk!

Lieke Oosterom: Vaktherapeut drama

Lieke is in 2015 afgestudeerd als drama therapeut. Hierna is ze op reis gegaan naar Zuid-Afrika en Zambia waar ze in Zuid-Afrika ook met een drama therapeut heeft gewerkt. Bij terugkomst heeft ze gewerkt als drama docent. Ze wilde heirdoor graag aan het werk als Vaktherapeut. 
Sinds 2018 werkt Lieke als Vaktherapeut met mensen met een licht verstandelijke beperking waarin ze spel en theater technieken inzet om met mensen in contact te komen en hulp te bieden bij de hulpvraag. 

Voor Lieke is drama therapie een vorm waar twee werelden samenkomen: mensen ondersteunen waarbij drama het middel is dat ingezet wordt als therapeutische insteek. 

In spel staat niks vast; elke situatie kan veranderen ,je doet alsof! En dat is het leuke aan werken met kinderen; de onbevangenheid en de fantasie. Voor Lieke zijn dit aspecten die aansluiten bij de doelgroep van Kadanst en wat het werken bij de praktijk zo leuk maakt. 

Lieke werkt met attributen zoals maskers, kleden, knuffels, poppen, en verkleedkleren. Maar ook zonder attributen kan er gewerkt worden. Dan staat het lijf centraal en wordt er geïmproviseerd.  Wat in woorden tekortschiet, wordt zichtbaar in spel. 

Annemie Sel – beeldend therapeut

Annemie is als beeldend therapeut in 2008 afgestudeerd aan de PXL Hogeschool Hasselt. Nadien heeft ze steeds gewerkt in een psychiatrische setting met verschillende doelgroepen. Daarnaast heeft Annemie op zelfstandige basis een praktijk gehad voor beeldende therapie. Ze werkte hier vooral met kinderen, een bewuste keuze. In diverse scholen, zowel in Antwerpen als in Indië, heeft ze creatieve workshops georganiseerd en begeleid. Ze is geregistreerd als beeldend therapeut.

Met creativiteit en expressie laat ze kinderen hun grenzen verkennen en verleggen, zodat ze in contact komen met hun mogelijkheden en zichzelf op een andere manier kunnen ontdekken. Ze vestigt daarbij steeds de aandacht op het eigen ritme van het kind, vertrouwen en veiligheid.

Voor Annemie is kunst en creativiteit altijd belangrijk geweest.

Kunst brengt troost en inzicht. Kunst kan beroeren, verwonderen en inspireren. Kunst kan emoties oprakelen. Kunst kan je verrijken en kan verbinden.

Kasjmir de Leeuw- gedragswetenschapper

Kasjmir heeft 2 masters in Psychologie gehaald en is nu in opleiding tot Vaktherapeut, in het medium Dans. Kasjmir heeft de visie dat met creatieve bewegingen gewerkt wordt in de kern van een persoon. De veranderingen die plaatsvinden tijdens non-verbale therapie werken door in het dagelijkse leven. De opvatting dat ieder kind uniek is en ook als uniek bekeken mag worden vindt ze belangrijk, en het therapeutisch spelen en bewegen  vindt ze een prachtige manier van de kinderen helpen. ‘Trek iets positiefs aan, dat past altijd’.

Dat is een motto dat goed past bij Kasjmir.

Wat Kasjmir boeit aan het werken met kinderen en jongeren is dat hun eigen weg wel vinden, maar soms is het nodig om er samen naar te zoeken. De kinderen hierbij helpen om hun weg te vinden, door middel van beweging en spel, is wat Kasjmir leuk vindt aan het werken bij praktijk Kadanst. Met haar kalme houding kan ze de kinderen een veilige plaats bieden om zichzelf te ontdekken en te reguleren, en haar positiviteit werkt stimulerend.

Man-Yi Tsang – danstherapeut

Man-Yi is in Hong Kong geboren waar ze is opgeleid tot een professionele danser in moderne dans. In Londen heeft ze de masteropleiding Dance Movement Psychotherapy (DMP) voltooid in 2011. Daarna werkte ze in Londen op een psychiatrische afdeling voor acute opname, bij organisaties voor geestelijk gezondheid, een reguliere basisschool, een vrouwen gemeenschapshuis en bij privé cliënten. Naast het geven van danstherapie, heeft ze ook Body Mapping workshop gegeven aan vrouwen om de innerlijke bewustwording van het lichaam te verkennen en ontdekken.

Sinds 2015 woont ze in Nederland. Sindsdien heeft ze als een ZZP’er met verschillende doelgroepen gewerkt zoals gevluchte vrouwen en kinderen, ouderen met de ziekte van Parkinson en dementie en, met kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis en andere beperkingen.

Dansen geeft haar de mogelijkheid om haar gevoelens te uiten wanneer met woorden niet alles te zeggen is. Wanneer ze danst, voelt ze zich verbonden. En, wanneer ze te veel aan haar hoofd heeft,  helpt dansen haar aandacht terug naar haar lichaam te brengen.

Wanneer ze met kinderen werkt, vindt ze het fijn als daarbij ook de netwerken van het kind kan worden ondersteunt. Het is daarom belangrijk om de omgeving van het kind bij het therapeutische proces, zoals ouders/opvoeders en begeleiders te betrekken.

Man-Yi vindt het fijn om deel uit te maken van een team van behandelaren met elk een eigen expertise. Het biedt de mogelijkheid om te leren van de ervaring en werkwijze van anderen.

Daphne van Gurp – basispsycholoog kinder- en jeugd

Daphne heeft de master klinische kinder-en jeugdpsychologie gehaald aan de Tilburg University en volgt op dit moment de basiscursus cognitieve gedragstherapie. Al van kleins af aan wist zij dat ze met kinderen en/of jeugd wilde werken en is zij via de docenten opleiding geschiedenis uiteindelijk terecht gekomen bij de opleiding psychologie, om op die manier meer te kunnen betekenen voor kinderen dan zij zou kunnen als docent.

Binnen Kadanst is zij werkzaam als gedragswetenschapper, en hecht ze veel waarde aan de interactie tussen het (jonge) kind en ouders. Zij is van mening dat het hebben van kwalitatieve en betekenisvolle relaties de bouwsteen vormen voor een gezonde ontwikkeling. Een mooie manier om deze relaties te stimuleren is door middel van therapeutisch spel, waartoe zij de ambitie heeft Floorplay specialist te worden.

Een motto dat passend is bij de visie van Daphne is ‘ik ben niet alwetend, maar gaan we samen opzoek naar wat jou of jullie kan helpen’. Kinderen, jongeren en gezinnen weten soms zelf erg goed waar ze behoefte aan hebben en soms hebben ze hierbij wat hulp nodig. Eigenaarschap, samenwerking en ontplooiing zijn kernwoorden die centraal staan in haar visie op het therapeutisch proces.


Secretariaat


Islam Abtarkhanov – administratief medewerker

 Islam is in 2019 vanuit Tsjetjenië naar Nederland gekomen. Hij heeft daar klinische kinder- en jeugdpsychologie gestudeerd aan de Pedagogische Staatsinstituut van Tsjetsjenië in 2009-2014 in Grozny.
Hij heeft ook een digitale cursus ‘Management in het onderwijs’ gevolgd aan Academie van professionele competenties in Moskou. Hij heeft gewerkt bij de middelbare school van het dorp Vasjendaroy (Tsjetsjenië) als adjunct-directeur van informatie- en communicatietechnologieën. Een tijdje heeft hij ook als HR-manager op dezelfde school gewerkt.

Momenteel is hij werkzaam bij ons op de praktijk als administratief medewerker. Hij is heel netjes en gestructureerd en doet zijn taken met een groot enthousiasme. Islam vindt het heel fijn om bij praktijk Kadanst te werken, zeker met z’n leuke collega’s.