Samentijd is een praktisch, lichaamsgericht programma waarbij je middels actieve spelvormen werkt aan het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsveiligheid. Lichaamsgericht leren is onze primaire vorm van leren en sluit aan bij de belevingswereld van kinderen.
De spelletjes zijn sterk gericht op contact en daarmee op het creëren van een veilige, prettige sfeer waarin een ieder voelt dat hij goed is zoals hij is. In deze vorm van groepsgericht psycho-fysiek spel staat plezier en verbinding centraal.
Daarnaast worden tijdens de cursus tools aangereikt die op de groep kunnen worden toegepast op momenten dat het nodig is. Zo kunnen conflicten en emotionele buien op een speelse manier worden opgelost. De spellen helpen het kind te reguleren en door de non-verbale aanpak is het effect direct en duurzaam.
Samentijd kan een vast onderdeel gaan uitmaken van het wekelijks programma of dagritme, of als extra activiteit worden aangeboden voor leerlingen/kinderen die het nodig hebben. Het is zowel geschikt voor kleine groepjes met een specifiek leerdoel, als voor toepassing met de gehele groep. Verbale taal is bij Samentijd niet per se nodig om het beoogde resultaat te bereiken.
In elke groep zijn er kinderen die thuis moeilijke dingen mee maken, de groep als onveilig ervaren, een gevoel van basisvertrouwen missen, bij wie bepaalde sociale vaardigheden ontbreken of die moeite hebben met het reguleren van hun gedrag en emoties. Ook zijn er in elke groep kinderen die zich stilletjes aanpassen of terughoudend zijn om zichzelf te laten zien. Vaak is het een uitdaging om kinderen met diverse zorgvragen en behoeften binnen de groep te bedienen. Uit onderzoek weten we, dat kinderen pas tot leren en ontwikkelen in staat zijn, als er emotionele en relationele rust is. Ook weten we dat elke betrouwbare volwassene door wie het kind zich gezien voelt, een wezenlijk verschil maakt in de veerkracht van het kind. Samentijd biedt een non-verbaal en actief programma vol speelse tools om als professional de emotioneel ondersteunende connectie met het kind te versterken, deze kinderen te helpen hun plek te vinden in de groep, een veilige sfeer in de groep te creëren en kinderen te steunen bij de emotieregulatie waardoor ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Doel
Door het aanbieden van Sherborne Samentijd krijgen deze kwetsbare kinderen de mogelijkheid om zich in sociaal en emotioneel opzicht verder te ontwikkelen, waardoor er een bijdrage geleverd wordt aan een gezond, veilig en kansrijk opgroei – en opvoedklimaat voor jeugdigen.
Tevens zijn de bijeenkomsten bedoelt als vroegsignalering om te kijken welke kinderen er nog verder ondersteuning of behandeling nodig hebben. Dit draagt er toe bij dat deze kinderen sneller kunnen integreren in de schoolsituatie en beter toekomen aan leren. Hiernaast kan er psycho-educatie geboden worden aan de leerkrachten en ouders/ verzorgers.
Doelen:
- Er is een toename van het zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar
- De Emotionele veiligheid en verbinding binnen de groep is vergroot
- Het kind kan meer in eigen kracht staan en er is een toename van assertiviteit zonder agressie
- Er is een verbetering in de regulatie van emotie en gedrag
- Er is meer samenwerken en zorgen voor elkaar
- Er is zicht op welke kinderen er extra begeleiding of behandeling nodig hebben
- Ouders en/of leerkrachten krijgen psycho-educatie over groepsdynamiek en stressregulatie